Sobre nosaltres


Membres investigadors de l’Àrea de didàctica de les ciències socials (URV)


Antoni Gavaldà
Antoni Gavaldà és doctor en Geografia i Història, llicenciat en Filologia Catalana i mestre d’Educació Primària, per la Universitat de Barcelona. Ha treballat en tots els nivells d’ensenyament i ha estat professor de la Universitat Rovira i Virgili. Els seus camps de treball són la Didàctica de les Ciències Socials i la investigació històrica contemporània. A l’actualitat forma part dels grups de recerca Cooperació a l’escola, i en el d'Història, Societat, Política i Cultura des de Catalunya al món (ISOCAC). Autor de llibres de text, en el camp de la didàctica ha incidit en la perspectiva de la història local i comarcal a l’aula, en l’argumentació social i en el tractament del treball cooperatiu a l’escola.



Josep M. Pons-Altés
Josep M. Pons-Altés és doctor en Història per la Universitat Pompeu Fabra i llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Lleida. Actualment és professor titular d'universitat a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. Forma part del grup ISOCAC i entre les seves publicacions destaquen els llibres El poder polític a Lleida (1843-1854). Eleccions i pronunciaments (1998), Moderats i progressistes a la Lleida del segle XIX (2002), Lluís Companys, els orígens d’un símbol (2005), Pere Boldú i Tilló. Cooperació i formació (Barcelona i Valls, 2013), la participació en El treball cooperatiu. Una estratègia per ensenyar i aprendre des de les ciències socials (2016), i haver coordinat els llibres Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica (2021) i Didàctica, història, cooperació i justícia social. Reconeixement al doctor Antoni Gavaldà (2021). Amb Antoni Gavaldà ha estat editor del llibre El tractament de les ciències socials per a l’educació primària: proposta teòrica i pràctica (Tarragona, 2013). En l'àmbit de la didàctica de les ciències socials ha publicat articles en revistes com ÍberInvestigación en la EscuelaStoria e Futuro. Rivista di storia e storiografia o Comunicació Educativa. Després d’haver exercit tasques docents a les universitats de Lleida, UOC, Múrcia i Jaume I de Castelló, actualment és professor titular d'universitat a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona.



Víctor Grau
Víctor Grau és llicenciat en el màster en Societats Històriques i Polítiques d’Europa i mestre d’Educació Primària, per la URV. És professor associat a la URV, vinculat a l’àrea de Didàctica de les Ciències Socials del Departament d’Història i Història de l’Art, des del curs 2014-2015. Va obtenir el primer premi Benet Vigo de la Fundació Roca i Galès l’any 2013 com a coautor de l’obra “L’ensenyament actual necessita cooperació: la responsabilitat en la cooperació”. Ha estat membre integrant del projecte L’aprenentatge des de la cooperació, a les didàctiques de les ciències socials i les matemàtiques: lligam entre universitat i escola de l’AGAUR. També, investigador del grup de recerca Investigació Didàctica i Continguts Curriculars de la URV.


Albert Irigoyen

Albert Irigoyen Zaragoza és doctor en Didàctica de les Ciències Socials, graduat en Educació Primària, graduat en Història, i màster en Formació del Professorat (Geografia i Història) per la Universitat Rovira i Virgili. Ha estat professor associat i investigador predoctoral FI_SDUR (2021-2023), i actualment disposa d'un contracte d'orientació postdoctoral de la Generalitat de Catalunya a l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV (Dept. d'Història i Història de l'Art). És director i editor en cap de la revista Comunicació EducativaTambé és professor col·laborador al Màster d'Educació de la Universitat d'Andorra (UdA), i forma part dels grups de recerca ISOCAC, ICEM-34, i Investigació Didàctica i Continguts Curriculars. És membre de la XINTERAC, ha participat en projectes com “La pràctica de l’aprenentatge cooperatiu com a valor formatiu” finançat per l’ICE de la URV, i ha impartit formacions en aprenentatge cooperatiu per a la FMRPC. També ha realitzat tres estades de recerca: dues al grup LIRDEF de la Universitat Paul-Valéry de Montpeller 3, i una al grup SOCIAL(S) de la Universitat de València. La seva recerca se centra en la Didàctica de la cooperació i la Didàctica de les Ciències Socials.


Per saber-ne més: https://orcid.org/0000-0003-2896-0006Twitter (@albert_irigoyen)



Marta Hernández

Marta Hernández Pérez és mestra d'educació infantil i primària amb menció d'anglès a la Universitat Rovira i Virgili. Màster en direcció de centres per a la innovacció educativa a la Universitat Autònoma de Barcelona i professora associada a l'àrea de Didàctica de les Ciències Socials, al Departament d'Història i Història de l'art de la URV.




Fabrícia Castro

Fabrícia Castro da Silva (Manaus-Brasil, 1985), és professora associada de l’Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV (Departament d’Història i Història de l’Art) amb docència a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia. 

Actualment és doctoranda amb una tesi la línia d’investigació de la qual es basa en l’aprenentatge cooperatiu i els valors en un context escolar de màxima complexitat.

És mestra funcionària d’educació primària pel Departament d’Ensenyament amb el Grau d’Educació Infantil amb menció en Atenció a la Diversitat per la URV. Màster en Dificultats de l’Aprenentatge i Trastorns del Llenguatge per la UOC.

Forma part del grup de recerca Investigació Didàctica i Continguts Curriculars de la URV.


Carlos Terrón


Carlos Terrón Vasco (Tarragona, 1973) és llicenciat en Història per la URV, i obtingué el títol de Suficiència Investigadora per la Universitat de Barcelona dins el Departament d’Història Moderna. És professor funcionari d’Educació Secundària, Coordinador de pràctiques del Màster de Formació del Professorat de l’Institut d’Altafulla, Sots-coordinador de les proves PAU de la matèria d’Història i professor associat a l'àrea de Didàctica de les Ciències Socials, al Departament d'Història i Història de l'art de la URV.



Col·laboradors en la trajectòria del grup

Victòria Castillo

Sebastià Giné

Marcel·lí Piñana

Jordi Suñé

Agustí Agramunt

Sílvia Fernàndez

Sandra Güell

Maribel Panosa (UdL-URV)

Luïsa Girondo (URV)

Carme Olivé (URV)

Pilar Arumí (UVIC-UCC)



Col·laboradors de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya



Jacint Torrents

Jacint Torrents és professor de Didàctica de les Ciències Socials a la Universitat de Vic-Universitat Central de  Catalunya (UVIC-UCC). És doctor en Antropologia Cultural i membre del grup de recerca Coneixement i Didàctica (CODI). En la vessant didàctica ha participat en recerques entorn dels museus pedagògics i l’activació del patrimoni educatiu. És membre fundador del Grup de Didàctica en Patrimoni Local del CIFE (Centre d’Innovació i Formació en Educació) que impulsa l’adopció del patrimoni local per part de les escoles. És impulsor del projecte de l’Ecomuseu del Blat. Xarxa de patrimoni rural (dins la Càtedra d’agroecologia i sistemes alimentaris alternatius) que investiga, preserva i difon el patrimoni cultural de la pagesia de la Plana de Vic.


Joan Callarisa


Joan Callarisa Mas és llicenciat en història, màster en història contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona i doctor en didàctica de les Ciències Socials. Professor en el Grau de CAFE, de Magisteri de Primària i Magisteri d'Infantil.  Pertany al grup de recerca CODI. S'ha especialitzat en didàctica de les ciències socials i en didàctica del patrimoni. Coordina un grup de formació de mestres del CIFE (Centre d’Innovació i Formació en Educació) de la UVIC que treballa en el projecte PEAM ( Projecte Educatiu Adopció de Monuments). Ha creat un material on-line en didàctica de Sant Pere de Casserres.

Per saber-ne més:  www.descobreixcasserres.cat





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada