dimarts, 2 de setembre del 2025

Presentació d'EACOOP

EACoop (Ensenyament-aprenentatge des dels valors cooperatius) és un grup de treball de l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat Rovira i Virgili (Tarragona). Va nàixer amb la voluntat de promoure l'ensenyament-aprenentatge a través de la cooperació i dels valors cooperatius en la formació de mestres i, per extensió, en les diverses etapes educatives obligatòries.

Formem part de la Xarxa Interuniversitària en Aprenentatge Cooperatiu (XINTERAC) i del grup de recerca consolidat ISOCAC, i col·laborem amb:


Com entenem la cooperació entre alumnes?

La cooperació a l’aula adopta formes diverses, emmarcades dins de corrents pedagògics amb orígens i enfocaments diferenciats. Al llarg del segle XX i inicis del XXI, han emergit propostes que es poden agrupar en dues grans famílies:

Aprenentatge cooperatiu (cooperative learning): amb arrels en el món anglosaxó, ha estat traduït, adaptat i investigat dins del sistema educatiu català des dels anys noranta.

- Pedagogies cooperatives (pédagogies coopératives): pròpies del context francòfon i encara poc conegudes en el nostre sistema educatiu i a Espanya, s'estan introduint a través de la recerca i les formacions impulsades per l’Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV.


Línies de treball

1.- Docència i recerca en la formació de docents
Davant de la manca de formació específica en cooperació en els estudis de mestre, hem repensat assignatures per oferir una preparació més pràctica i crítica, i hem incorporat:

Aprenentatge cooperatiu crític
Més que un seguit de metodologies i tècniques per fomentar l’aprenentatge mitjançant grups cooperatius, ha d'implicar una mirada crítica sobre l’educació i la societat. Defensem que la cooperació ha d’anar acompanyada de valors, i per això concebem aprenentatge cooperatiu i treball en valors cooperatius com a dues cares de la mateixa moneda.

- Pedagogies cooperatives
Poc conegudes al nostre país, malgrat les seves arrels profundes en l’Escola Nova i la dimensió social de l’aprenentatge. Inspirades per figures com Célestin i Élise Freinet, Roger Cousinet, Fernand Oury, Philippe Meirieu, Bruno Robbes i Sylvain Connac, amplien el camp d’acció de l’aprenentatge cooperatiu que coneixem, apostant per diferents pràctiques que promouen diversos tipus d’interacció cooperativa depenent l’objectiu docent. A més, reuneixen pràctiques de debat i de discussió per fomentar el pensament reflexiu i crític i la construcció de col·lectiu a l’aula.

2.- Espais de col·laboració entre docents i transferència
Promovem una recerca feta amb i per als docents, basada en un cicle continu de formació, adaptació i aplicació, reflexió i millora. El nostre objectiu és impulsar espais de cooperació entre professionals de diferents àmbits i centres, amb la finalitat de construir una nova generació d’aprenentatge cooperatiu: més contextualitzat, compartit i transformador.

- Taula de docents
Espai de trobada periòdic entre professionals de diferents nivells educatius i disciplines per compartir experiències i resoldre dificultats pràctiques de l’aprenentatge cooperatiu a l’aula. També busquem integrar les pedagogies cooperatives d’arrel francòfona de manera progressiva. 
L'espai pretén ser un punt de connexió per intercanviar bones pràctiques, resoldre dubtes i fomentar la col·laboració entre docents, creant una xarxa d’ajuda mútua. A més, volem proporcionar formacions concretes que donin resposta a les problemàtiques sorgides, tot mantenint un entorn proper i útil per a la tasca docent.

- Formacions
Oferim formacions acreditades pel Departament d’Educació, en col·laboració amb l'Ateneu Cooperatiu del Camp de Tarragona (CoopCamp). Combinen teoria i pràctica, promouen la reflexió sobre l’aprenentatge cooperatiu, donen a conèixer les pedagogies cooperatives i aporten pautes d'introducció d'ambdues concepcions de la cooperació.

3.- Aplicació i recerca en els centres educatius
Treballem colze a colze amb els docents en un procés viu de formació, aplicació i millora contínua. Una forma és a través de la Taula de docents i les formacions, explicades en el punt anterior, i l’altra és a través del grup de treball “Cooperem a l’aula”:

- Grup de treball "Cooperem a l'aula"
Amb el Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Tarragonès neix aquest grup de treball amb la voluntat de crear un espai de reflexió, experimentació i producció col·lectiva per enriquir la pràctica docent i avançar cap a una educació més democràtica i compromesa socialment. La seva tasca se centra en donar a conèixer i analitzar les pedagogies cooperatives en diferents contextos escolars, adaptant i innovant estructures clàssiques d’aprenentatge cooperatiu per fer-les més significatives i contextualitzades. També impulsa el disseny de materials i propostes didàctiques transferibles a diverses etapes educatives, alhora que estableix pautes per introduir i consolidar la cooperació a l’aula com a eina de transformació i emancipació. A més, desenvolupa instruments d’observació i avaluació que permeten mesurar qualitativament i quantitativament la cooperació, identifica barreres i oportunitats per a la seva implementació sostenible i promou la creació d’una xarxa de professionals capaços de formar altres docents des d’una mirada crítica i compromesa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada