Notícies

Com s'ha d'organitzar la cooperació a l'aula? Seminari d'Albert Irigoyen al Campus Terres de l'Ebre - URV

|11/04/2024

Dimarts 8 d'abril al Campus Terres de l'Ebre - URV es va celebrar una sessió sobre aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives, a càrrec d'Albert Irigoyen, en el marc de l'assignatura Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Socials II de 4t curs dels graus d'Educació Primària i del doble grau d'Eduació Infantil i d'Educació Primaria.

En el seminari, titulat "La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials. Com s’ha d’organitzar la cooperació a l’aula?", es van donar a conèixer les pedagogies cooperatives, desconegudes a Espanya, i s'han valorat pros i contres de l'aprenentatge cooperatiu que coneixem en la Didàctica de les Ciències Socials.


L'editorial Routledge publica el llibre coordinat per Duch i Pons-Altés sobre economia social i solidària, amb un capítol d'Irigoyen, Pons-Altés i Gauthié sobre l'aprenentatge cooperatiu

|10/04/2024

Ja està disponible el llibre coordinat per Montserrat Duch i Josep M. Pons-Altés! Amb un parell de treballs sobre aprenentatge cooperatiu, una cosa gens habitual en els llibres dedicats a economia social i solidària, història del cooperativisme, etc.

És un treball de Sylvain Connac i un altre signat per Albert Irigoyen, Josep M. Pons-Altés i Carole Gauthié: "Cooperation Between Pupils, a Comparative View: Spain, France and Italy".

El podeu aconseguir amb un 20% de descompte amb aquest codi.




L'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV organitzen el XXXIV Simposi Internacional de Didàctica de les Ciències Socials dedicat a la formació de docents

|05/04/2024

L'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat Rovira i Virgili, junt amb els companys de la Universitat Jaume I i de l'AUPDCS, han organitzat el XXXIV Simposi Internacional de Didàctica de les Cièncias Socials dedicat a la formació de docents. 

I també han presentat el treball "Una alternativa cooperativa para debatir Problemas Sociales Relevantes en la formación de docentes: los Debates con Finalidades Democráticas y Filosóficas", d'Albert Irigoyen, Josep M. Pons-Altés, Víctor Grau i Foix Montané.



Seminari d'Albert Irigoyen sobre treball cooperatiu en Didàctica de les Ciències Socials al grup d'investigació SOCIAL(S) de la Universitat de València

|30/01/2024

El 26 de gener de 2024, el Dr. Albert Irigoyen va impartir el seminari "La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres: un camí per desvetllar" al grup d'investigació SOCIAL(S) de la Universitat de València. El seminari es va basar en la tesi doctoral d'Irigoyen i va tractar sobre la diferenciació entre les dues concepcions de la cooperació (aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives) i les possibilitats de relació amb la Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres.

*Albert Irigoyen és investigador amb una addenda POP en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Estada d'investigació al grup SOCIAL(S)

|24/01/2024

El grup d'investigació SOCIAL(S) (Grup de recerca i d'innovació en educació geogràfica i històrica) de la Universitat de València acull d'estada d'investigació al company Albert Irigoyen Zaragoza del grup ISOCAC i EACoop de la Universitat Rovira i Virgili. L'estada està dirigida pel Dr. Juan Carlos Bel i acompanyada pels Drs. Juan Carlos Colomer i David Parra.

*Albert Irigoyen és investigador amb una addenda POP en formació FI-SDUR, finançat per la UE -NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya. 

                        

"La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l'aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives". Tesi doctoral d'Albert Irigoyen Zaragoza

|18/12/2023

Divendres 15 de desembre Albert Irigoyen va defensar la seva tesi doctoral "La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l'aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives". Una tesi, dirigida per Pons-Altés i Gavaldà, que va merèixer la menció internacional i la màxima qualificació per part de la comissió avaluadora: Excel·lent cum laude per unanimitat.

Felicitem el nostre company pel treball magnífic que ha realitzat! 


*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.


Revista "Comunicació Educativa"

|17/12/2023

Nou número de la revista Comunicació EducativaHi trobareu: l'entrevista a Bruno Robbes, referent educatiu sobre pedagogia institucional i cooperativa, i autoritat de l'ensenyant; cinc articles; dues ressenyes; i un editorial sobre l'intent de marginar les didàctiques específiques. En l'apartat d'articles n'hi ha dos sobre la introducció de la cooperació a l'aula.

Enllaç al número: https://doi.org/10.17345/comeduc36



Descobrir el que ha estat silenciat: debat sobre la  participació italiana a la Guerra Civil

|14/12/2023
Els passats 30 de novembre i 1 de desembre, Josep M. Pons-Altés va participar (com a membre del comitè organitzador) a les jornades "Descobrir el que ha estat silenciat: Didàctica sobre la participació italiana en la Guerra Civil i l'experiència dels bombardejos", celebrades a Granollers i Barcelona. Van comptar amb la presència d'experts vinguts d'Itàlia, Euskadi i Catalunya.


Projectes per al curs 2023-2024

|24/10/2023

Enguany el professorat de l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials participa en diversos projectes, com: 

  • Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) “Pobles Vius i Actius. Operació 2: Formació i tecnologia".
  • “Historia de la Catalunya subalterna contemporánea: alternativas solidarias y cooperativas”. Proyectos I+D+i del Ministerio de Ciencia e Innovación.
  • “L’ús dels projectes interdisciplinaris per l’anàlisi crítica dels problemes socials rellevants (PSR) als futurs mestres d’educació primària i infantil de la Universitat de Vic, la Universitat de Barcelona i la Universitat Rovira i Virgili per tal de fomentar els ODS”. Convocatòria del programa PIRE 2022-2023 i 2023-2024, Universitat de Vic.
  • "Retos sociales desde la prehistoria”. Ayudas FECYT para el fomento de la cultura científica, tecnológica y de la innovación. 
  • "Barris, tornem a lluitar?" Ajuts Pont per a Projectes Educatius, Consell Social i ICE de la URV. 
A més, alguns docents formen part de l'organització de dos congressos:
  • "Descobrir el que ha estat silenciat: Didàctica sobre la participació italiana a la Guerra Civil i l’experiència dels bombardejos”, Granollers i Barcelona, 30 de novembre i 1 de desembre de 2023. Podeu trobar més informació a: https://www.ub.edu/idp/web/ca/curso/ips/silenciat


Una alternativa per debatre a l'aula: Debats amb finalitats democràtiques i filosòfiques (DFDF), d'Albert Irigoyen i Josep M. Pons-Altés

|02/06/2023

Els professors de la Universitat Rovira i Virgili i membres del grup de recerca ISOCAC, Albert Irigoyen i Josep M. Pons-Altés, han presentat al XXII Congreso Internacional Jornadas de Educaçao Histórica, celebrat a la Universitat de Múrcia per Virtual HistoryLab, una investigació sobre el tipus de pensament reflexiu que es produeix quan s'estructura un debat a través del "Debat amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques" (DFDF).

El DFDF és una adaptació de la "Discussion à Visées Démocratique et Philosophique (DVDP)" de les "pédagogies coopératives" de Sylvain Connac. El dispositiu, originalment ideat per Michel Tozzi, és un tipus de debat que fomenta que l'alumnat passi per les tres fases del pensament reflexiu: argumentació, problematització i conceptualització.


*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.


Seminari del professor Juan Carlos Colomer sobre recursos tecnològics en Ciències Socials des d'una implementació crítica

|24/05/2023

El passat dimarts l'alumnat de l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II, del 4t curs del Grau d'Educació Primària, va tenir la visita del Dr. Juan Carlos Colomer Rubio, professor de la Universitat de València i del grup de recerca SOCIAL(S), especialista de la Didàctica de les Ciències Socials, i referent sobre el disseny d'activitats educatives en nous suports digitals.

La classe teòrico-pràctica que va impartir va ser sobre com utilitzar recursos tecnològics en l'ensenyament-aprenentatge de les Ciències Socials a Educació Primària des d'una implementació crítica.


Els Debats amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques (DFDF), una nova manera de debatre en la formació de docents a la URV

|18/05/2023

El passat dimarts l'alumnat de 4t curs del Grau d'Educació Primària va poder aprendre, a través de la seva posada en pràctica, com funcionen els Debats amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques (DFDF) que organitza el professor i membre d'EACoop Albert Irigoyen Zaragoza a l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II.

El DFDF és una adaptació de la "Discussion à Visées Démocratique et Philosophique (DVDP)" de les "pédagogies coopératives" de Sylvain Connac. Aquesta eina, originalment ideada per Michel Tozzi, és un tipus de debat en què tot l'alumnat té el mateix accés a la paraula i fomenta tres fases del pensament reflexiu: argumentació, problematització i conceptualització. El DFDF està considerat, també, una pràctica cooperativa per a construir col·lectiu.

*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Les 'formigues cooperatives' de Fabrícia Castro arriben a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV

|19/04/2023

La classe de 3r de l’escola Campclar de Tarragona va visitar l'alumnat de 4t del Grau d'Educació Primària per tal de mostrar què són les formigues cooperatives. Un projecte impulsat per la mestra i professora de Didàctica de les Ciències Socials, Fabrícia Castro da Silva. En aquesta jornada els infants de l’escola van fer de mestres a l'alumnat de l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II, i van ensenyar que amb l'aprenentatge cooperatiu que duen a terme a la seva classe aprenen fomentant el respecte, l’esperit crític i el sentiment de pertinença.



Es publica el capítol de llibre "Aprendizaje cooperativo y ODS: formación de docentes a partir de Problemas Sociales Relevantes", d'Albert Irigoyen i Josep M. Pons-Altés 

|31/04/2023

Surt publicat el llibre "La Didáctica de las Ciencias Sociales ante el reto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible", on l'Albert Irigoyen i el Josep M. Pons-Altés publiquen un capítol de llibre relacionant els ODS, la cooperació a l'aula i la formació de docents en didàctica de les ciències socials. El llibre ha estat publicat per l'editorial Narcea.

Per descarregar el llibre: https://bit.ly/42WYcMX 


*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen participen al 33 Simposio de l'Associació Universitària de Professorat de Didàctica de les Ciències Socials

|30/04/2023

Els professors de la Universitat Rovira i Virgili, i membres del grup de recerca ISOCAC i de l'equip EACoop, han participat al 33 Simposio de Didàctica de les Ciències Socials presentant una nova manera de debatre a les aules: els Debats amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques (DFDF). Cooperar per construir col·lectiu i pensament reflexiu. El Simposio s'ha celebrat a la Universidad Complutense de Madrid.


*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Albert Irigoyen participa a la formació permament del professorat de secundària de CoopCamp

|15/03/2023

El professor de la Universitat Rovira i Virgili i membre d'ISOCAC i EACoop ha impartit un dels blocs de la formació permanent del professorat de secundària que organitza CoopCamp d'acord amb el Departament d'Educació. Concretament, la sessió ha anat sobre la diferència de l'aprenentatge cooperatiu i les pedagogies cooperatives, i com es poden introduir a les aules.


*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Les 'formigues cooperatives' arriben a les aules de la URV 

|02/02/2023

La classe de 3r de l’escola Campclar de Tarragona va visitar la Seu del Baix Penedès de la URV (El Vendrell) per tal de mostrar a l’alumnat que estudia el Grau d'Educació Infantil què són les formigues cooperatives, un projecte impulsat per la professora de Didàctica de les Ciències Socials i membre d'EACoop, Fabrícia Castro. En aquesta jornada els infants de l’escola van fer de mestres, demostrant que amb les tècniques de treball cooperatiu que duen a terme a la seva classe aprenen fomentant el respecte, l’esperit crític i el sentiment de pertinença. Tot això sota el lema: “Arribarem lluny i arribarem junts, ningú es quedarà enrere, perquè som un equip”.


EACoop a l’estada de l’ICEM-34 a França i a la 3a Biennal Internacional de l’Escola Nova a Brussel·les

|06/11/2022

El professor Albert Irigoyen es troba d’estada doctoral al grup d'investigació LIRDEF de la Universitat Paul-Valéry de Montpellier 3. Sota la tutel·la de Sylvain Connac, expert en didàctica de la cooperació entre alumnes i catedràtic de la Universitat Paul-Valéry, està coneixent les pedagogies cooperatives del món francòfon per fer-ne una comparació internacional.
Irigoyen va assistir a l’estada de tardor que organitza el grup ICEM-34 (Institut Coopératif de l’École Moderne de l’Hérault, 34 – Pédagogie Freinet). Celebrada a Palavàs (França) del 22 al 25 d’octubre, ha servit per a intercanviar i posar en exercici idees al voltant de pràctiques cooperatives a l’escola francesa. 
El professor de la URV també va assistir a la 3a Biennal Internacional de l’Escola Nova celebrada a Brussel·les del 29 d’octubre a l’1 de novembre. Organitzada per Convergències per l’Escola Nova (Convergence(s) pour l’Éducation Nouvelle), van assistir més de 500 docents i investigadors d’arreu del món. A les jornades es va presentar el Manifest “El món que volem, els valors que defensem”, deu reptes per reafirmar l’Escola Nova.


*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Josep M. Pons-Altés i Ramon Arnabat participen a Colòmbia al 'IV Congreso Internacional de la Asociación Latinoamericana e Ibérica de Historia Social'

|29/10/2022
Els professors de la URV Josep M. Pons-Altés i Ramon Arnabat han participat al IV Congreso Internacional de la Asociación Latinoamericana e Ibérica de Historia Social, celebrat a Medellín (Colòmbia) del 19 al 21 d'octubre. Des de la URV es va coordinar la mesa "Mutualismo, cooperativismo y asociacionismo popular contemporáneo en España, Chile y Argentina".



Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen participen al llibre “Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica”

|08/10/2022

Disponible el llibre del 31 Simposi de Didàctica de les Ciències Socials que va organitzar l'Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica en las Ciencias Sociales (AUPDCS) i la Universitat de València. El llibre “Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica” inclou el capítol “¿Aprendizaje cooperativo sin valores cooperativos? Análisis de manuales escolares” de Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen.



*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

EACoop presenta una comunicació al II Congrés Internacional Herències / Legacies de la Universitat de Barcelona

|24/06/2022

Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen, el 21 de juny, van participar amb el text  “Els valors cooperatius: àncora de l’aprenentatge cooperatiu a l’aula”, a la Taula "Cooperativisme: més enllà d'un model econòmic" del II Congrés Internacional  Herències / Legacies que organitza la Universitat de Barcelona i la Secció d’Història Contemporània i món actual. La comunicació vehicula educació, cooperativisme i valors cooperatius.


*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Josep M. Pons-Altés, Antoni Gavaldà i Albert Irigoyen participen al Seminari Internacional "Alternatives socials i solidàries al sud d'Europa i a l'Amèrica Llatina (segles XIX-XXI)"

|26/04/2022

El 21 i 22 d’abril va tenir lloc el Seminari Internacional "Alternatives socials i solidàries al sud d'Europa i a l'Amèrica Llatina (segles XIX-XXI)". Organitzat pel Grup de Recerca Consolidat ISOCAC al Campus Catalunya de la Universitat Rovira i Virgili, va haver dues ponències sobre aprenentatge cooperatiu i pràctiques de cooperació a l’aula. Josep M. Pons-Altés, Albert Irigoyen i Carole Gauthié (de la Universitat Paul-Valéry de Montpeller 3) van presentar “El aprendizaje cooperativo en una perspectiva comparada: España, Francia e Italia”; Sylvain Connac (de la Universitat Paul-Valéry de Montpeller 3) va fer “Origines et diversité des pratiques de coopérartion entre élèves en France: vers une didactique de la coopération”. Antoni Gavaldà va conduir aquesta part del seminari i el debat posterior.


*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

EACoop presenta una comunicació al 32 Simposi Internacional de Didàctica de les Ciències Socials de l’AUPDCS

|10/04/2022

El 5, 6 i 7 d’abril es va celebrar el 32 Simposi Internacional de Didàctica de les Ciències Socials a la Universitat de Granada. Organitzat per la Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica en las Ciencias Sociales (AUPDCS), va comptar amb la comunicació “Aprendizaje cooperativo y ODS: formación de docentes a partir de problemas sociales relevantes” de Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen.



*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Notícia sobre la revista Comunicació Educativa al diari digital de la URV

|12/03/2022
La revista pretén compartir un conjunt de propostes teòriques i metodològiques de l’àmbit educatiu amb l’objectiu d’arribar a docents, als centres educatius i, en efecte, a tota la comunitat educativa.
Concretament, la notícia emfatitza la nova etapa de la revista, marcada per una actualització del format al suport digital, oferint continguts de vídeo i, alhora, fent difusió a través dels perfils de Twitter i Instagram.


Podeu consultar la notícia aquí.

El Diari Digital de la Universitat Rovira i Virgili ha publicat una notícia sobre la nova etapa de la revista Comunicació Educativa; revista editada per les àrees de Didàctiques específiques de la Universitat Rovira i Virgili i Publicacions URV. 

Font: Diari Digital de la URV

Llibre Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica.

|02/03/2022

El Servei de Publicacions de la URV ha editat el llibre "Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica", coordinat per Josep M. Pons-Altés.

Finançat pel Memorial Democràtic, compta amb textos d'Albert Irigoyen, Jordi Castellví, Víctor Grau, Mireia Claverol, Ferran Polo, Josep M. Pons, Neus González, Ramon Arnabat, F. Xavier Hernàndez, Maria Feliu, Lorena Jiménez i Ricard Conesa. Sota el paraigua de quatre conceptes principals (educació, ciutadania, cooperació i democràcia), l'obra vol potenciar el diàleg entre àmbits que comparteixen el convenciment que la recerca científica ha de ser útil en la defensa de valors democràtics i de justícia social.

Es pot descarregar gratuïtament a: http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/483



*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Revista "Comunicació Educativa"

|09/02/2022

Ha aparegut el número 34 de la revista “Comunicació Educativa”. A banda dels articles i ressenyes, destaquem l’entrevista a Sylvain Connac, professor-investigador en ciències de l'educació a la Universitat Paul-Valéry de Montpeller i referent de les pedagogies cooperatives.

DOI: https://doi.org/10.17345/comeduc2021

Llibre Didàctica, història, cooperació i justícia social. Reconeixement al doctor Antoni Gavaldà.

|29/12/2021
El Servei de Publicacions de la URV ha publicat un llibre en reconeixement a la trajectòria del Dr. Antoni Gavaldà, amb textos de Montserrat Duch, Ramon Arnabat, Pere Gabriel, Joan Maria Thomàs, Josep M. Pons-Altés, Pilar Benejam, F. Xavier Hernàndez, Montserrat Martí, Montserrat Oller, Roser Batllori, Josep Santesmases, Jesús Mestre, Fundació Roca Galès, Mercè Renom i Pep Riera. 


El llibre, que ha estat coordinat pel Dr. Josep M. Pons-Altés, està de lliure accés a la web:
http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/480


Reconeixement al Dr. Antoni Gavaldà: Didàctica, història, cooperació i justícia social. 

|29/11/2021

El passat 26 de novembre es va celebrar l’acte de reconeixement a la trajectòria del doctor Antoni Gavaldà Torrents, que ha estat professor de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat Rovira i Virgili. L’acte, fet a l'Aula Magna de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV, va estar conformat per tres parts que defineixen la dedicació i les línies d’investigació del professor Gavaldà. En la part de Didàctica van participar el Dr. Josep M. Pons-Altés, la Dra. Pilar Benejam (doctora honoris causa URV), la Dra. Roser Batllori, la Dra. Montserrat Oller, el Dr. Francesc X. Hernàndez i la Sra. Montse Martí. En la part d’Història, la Dra. Montserrat Duch, el Dr. Ramon Arnabat, el Dr. Joan Maria Thomàs i el Dr. Pere Gabriel. I en la tercera i última part, anomenada “Ciutadà Gavaldà”, varen participar el Sr. Josep Santesmases, el Dr. Jesús Mestre, el Sr. Xavier Palos, la Dra. Mercè Renom i el Sr. Pep Riera. 
Prop d’un centenar de persones, entre antics alumnes, professors i amistats del doctor Gavaldà, no van voler perdre’s l’acte d’homenatge a una de les figures cabdals de la Didàctica de les Ciències Socials i dels estudis de cooperativisme agrari.


La URV i el Centre de Lectura de Reus acullen el VI Galeusca-Història.

|03/11/2021
El passat 28 i 29 d’octubre els professors Antoni Gavaldà, Josep M. Pons-Altés, Víctor Grau i Albert Irigoyen van participar en el VI Galeusca-Història “De la primavera de les nacions a la Guerra Freda (1917-1947)” organitzat pel grup de recerca ISOCAC a la Universitat Rovira i Virgili i al Centre de Lectura de Reus. Pons-Altés i Grau van prendre-hi part amb la comunicació “La potencialitat didàctica del crac del 29 i la depressió dels anys 30” i Irigoyen amb la de “Cultura i societat en la Tarragona primorriverista”.   



*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

Acte de reconeixement al doctor Antoni Gavaldà.

|27/10/2021
El proper 26 de novembre se celebrarà, a l'Aula Magna de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV, un acte de reconeixement a la trajectòria d'Antoni Gavaldà. Agrairem que, qui estigui interessat en assistir-hi, avisi al correu electrònic reconeixement.gavalda@gmail.com i hi indiqui també un número de mòbil de contacte. 


El futur a les teves mans.

|19/10/2021

La Conferència sobre el Futur d'Europa ofereix una oportunitat única perquè els ciutadans europeus debatin sobre els reptes i les prioritats d'Europa. Sigui quin sigui la seva procedència o ocupació. És el fòrum per reflexionar sobre el rumb que volem que agafi la Unió Europea. El Parlament Europeu, el Consell i la Comissió Europea s'han compromès a escoltar els ciutadans europeus i a donar seguiment, en el seu respectiu àmbit de competència, a les recomanacions formulades. 

S'espera que, a la primavera de 2022 com a molt tard, la Conferència aprovi unes conclusions i aporti orientacions sobre el futur d'Europa. Per això, aquest divendres 22 d´octubre, tractarem com expliquem Europa em escoles i instituts i debatrem sobre el futur de la Unió Europea al llarg del matí:

9:00 Xerrada “Què en sabem de la Unió Europea? Com expliquem la Unió Europea a escoles i instituts?” a càrrec de Marta Domènech, responsable d’Europe Direct Tarragona.

10:30 Obra de teatre “La Idea d’Europa” amb Óscar Intente.

12:00 Treball en grups: debat al voltant de l´educació, una economia més justa i social al servei de les persones; valors i drets; i el canvi climàtic.

13:00 Conclusions.


Primer seminari de treball de la Xarxa Interuniversitària en Aprenentatge Cooperatiu.

 |19/10/2021

El passat divendres 15 d'octubre l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV va organitzar el Primer seminari de treball de la Xarxa Interuniversitària en Aprenentatge Cooperatiu (https://www.udg.edu/ca/ice/innovacio-docent/xarxes-dinnovacio-docent/xarxa-interuniversitaria-en-a-cooperatiu). La conferència inaugural, a càrrec de la professora Carole Gomez-Gauthié (Universitat Paul Valéry, Montpellier), va tractar sobre les denominades "Pedagogies de la cooperació" i ens va aportar una aproximació renovadora a la temàtica de la cooperació en l'àmbit educatiu.



EACoop presenta una comunicació al XV Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea.

|20/09/2021

Els professors Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen van presentar el treball Formación de docentes, didáctica de la historia contemporánea y aprendizaje cooperativo en el XV Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea “La Historia habitada. Sujetos, procesos y retos de la Historia Contemporánea del siglo XXI”, celebrat entre els dies 9 i 11 de setembre de 2021 a Còrdova.

Pons-Altés i Irigoyen, que van participar en el taller Historia Contemporánea y Didáctica de las Ciencias Sociales: los desafíos actuales de una relación renovada, presentaren una comunicació sobre la formació de futurs docents a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV, fent èmfasi en l’aplicació del treball cooperatiu com a eina per a formar futurs docents en l’hàbit de veure, pensar, decidir i actuar, amb una sèrie de valors integrats en el procés d’aprenentatge del temps històric. 

*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

EACoop participa en el XXXI Simposio Internacional de didáctica de las Ciencias Sociales celebrat a València amb una comunicació sobre aprenentatge cooperatiu i valors cooperatius.

 |03/05/2021

Els professors Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen, membres del grup ISOCAC i integrants de l’Àrea de didàctica de les Ciències Socials de la Universitat Rovira i Virgili, van presentar la comunicació ¿Aprendizaje cooperativo sin valores cooperativos? Análisis de manuales escolares, en el XXXI Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales Repensar el currículum de ciencias sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica”.
El congrés, que va ser organitzat per SOCIAL(S): Grup de Recerca i d’Innovació en Educació Geogràfica i Històrica i l’Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica en las Ciencias Sociales (AUPDCS), es va realitzar de manera virtual del 27 al 29 d’abril de 2021 a València.
La comunicació girava a l’entorn de la vinculació entre valors cooperatius i aprenentatge cooperatiu, entesa com una necessitat urgent per a no desnaturalitzar el sentit de la cooperació i perquè vagi més enllà d’una tècnica pedagògica, amb la finalitat que l’alumne aprengui més i millor i que alhora aprengui a pensar per ell mateix de manera independent i crítica.




 

Vídeo sobre el projecte: Formigues cooperatives. Aprenentatge cooperatiu a l'escola.

 |12/04/2021


 

Us presentem el vídeo sobre el projecte "Formigues cooperatives" sobre l'aprenentatge cooperatiu realitzat a l'escola Campclar. 


La Revista Cooperació Catalana (Fundació Roca Galès) entrevista l'Antoni Gavaldà.

 |10/05/2017

L'Antoni Gavaldà, coordinador del grup de recerca, ha estat el protagonista entrevistat de la revista Cooperació Catalana d'aquest mes d'abril (nº408) editada per la  fundació Roca Galès. Les seves reflexions permeten fer un recorregut entre la teoria i la pràctica del cooperativisme tot destacant el paper que juga l'ensenyança. En aquest sentit afirma que l'ensenyament no donava a la cooperació el valor que posseeix i segueix dient que el treball cooperatiu a d'arrelar de la base [els valors] o no serà. Des d'aquest blog, us animem a llegir l'entrevista completa aquí. Enllaços relacionats: Revista Cooperació Catalana i Fundació Roca Galès

    


EACOOP comparteix amb alumnes de la UVIC una jornada d'intens treball sobre cooperació a l'escola.
|17/03/2017
Els professors Antoni Gavaldà, Josep Maria Pons-Altés i Víctor Grau compartiren ahir dijous una jornada d'intens treball amb alumnes de la UVIC-UCC (Grau d'Educació Primària i Doble Titulació). Acollits pels col·legues Jacint Torrents i Joan Callarisa, debateren sobre les contribucions del treball cooperatiu a l'ensenyança- aprenentatge de les ciències socials. No només discutiren teòricament sinó que posaren en pràctica una de les activitats marc recollides en la darrera publicació del grup de recerca, obra col·lectiva enllestida entre professors d'ambdues universitats. 



Nou llibre d'accés obert sobre treball cooperatiu: una estratègia per ensenyar i aprendre des de les ciències socials. 
|15/03/2017
Els professors Antoni Gavaldà, Josep Maria Pons, i Víctor Grau, membres del grup ISOCAC i integrants de l'Àrea de didàctica de les Ciències Socials, juntament amb altres investigadors, han presentat recentment el seu nou llibre d'accés obert i editat per edicions de la URV i la Universitat de Vic El treball cooperatiu. Una estratègia per ensenyar i aprendre des de les Ciències Socials. Aquesta obra és un esgraó més en els resultats de la seva línia de recerca dedicada a la innovació de la didàctica de les ciències socials per a mestres i professors, així com del foment del treball cooperatiu. Aquesta aportació, així com d'altres informacions referents a la seva línia de recerca poden ser seguides des d'aquest mateix blog. 


EACOOP assisteix a la conferència Aprenentatge cooperatiu en acció: estratègies que funcionen a l'aula a càrrec de Nancy A. Madden.
|26/11/2015
Ahir, dos representats del grup de recerca “Ensenyament i aprenentatge des dels valors cooperatius” (EACOOP) assistiren a la conferència Aprenentatge cooperatiu en acció: estratègies que funcionen a l'aula impartida per la professora Nancy A. Madden. És presidenta i cofundadora de Succes for All, investigadora i creadora de programes educatius diversos, professora del Center for Research and Reform in Education de la School of Education, a la Johns Hopkins University i també de l'Institute for Effective Educations a la University of York.
La dissertació va permetre conèixer quin és el funcionament de les escoles de la iniciativa Succes for All, com treballen junts els seus estudiants, com es coresponsabilitzen de l'aprenentatge del conjunt del grup, quina funció tenen les tecnologies per al desenvolupament d'aquestes formes de treball cooperatiu, com es prepara el professorat per dissenyar i desenvolupar aquestes estratègies d'ensenyament i aprenentatge, de quina forma es pot gestionar l'activitat de l'aula en aquestes situacions, etc. En definitiva, com es posen en joc de manera simultània i integrada competències de tipus social, emocional, actitudinal i de cooperació per fer front a les exigències del currículum acadèmic. Enllaç relacionat: Debats d'Educació



L'Agustí Agramunt i el Víctor Grau participen a la  20a Setmana de la Ciència.
|24/11/2015
La setmana passada se celebrà a Catalunya la 20a Setmana de la Ciència. S'organitzaren un munt d'activitats de divulgació científica arreu del nostre territori. L'Agustí dirigí dimarts i dimecres al Campus Terres de l'Ebre de la URV el taller Perduts pel Port. Assistiren en aquest cas, alumnes de 2n de batxillerat de la mateixa demarcació.  El Víctor, en canvi, dirigí dissabte a Cal Niet de Santa Coloma de Queralt el Taller No perdis el nord!. En aquest cas assistí públic de totes les edats. Dues experiències fantàstiques!. Enllaços relacionats: Setmana de la Ciència a les Terres de l'Ebre i Setmana de la Ciència al Campus Extens



EACOOP publica un nou treball dedicat a la cooperació escolar a la Revista Íber.
|05/11/2015 
Acaba de sortir publicat el treball La equidad, un valor cooperativo. Perspectivas de mejora educativa, a la revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 81, 57-62. Ja disposeu de l'enllaç web a l'apartat del blog Recerca per tal que el consulteu. Us resultarà força interessant, ja veureu! Enllaç relacionat: Revista Íber, 81.



L'Antoni Gavaldà, coordinador d'EACOOP, present a la IV Fira d'Economia Solidària de Catalunya (FESC). 
|27/10/2015
L'Antoni Gavaldà ha participat el passat 24 d'octubre, junt amb Eulàlia Comas, Josep M. Bricall, Ivan Miró i Toni Castells a l'Audiovisual-videofòrum "Economica col·lectiva", en el marc de la IV Fira d'economia solidària de Catalunya celebrada a Barcelona i organitzada per la Xarxa d'Economia Solidària de Catalunya. Enllaç relacionat: Web de la Fira d'Economia Solidària de Catalunya



Ens deixa Pere Pujolàs, referent de l'aprenentatge cooperatiu.
|28/07/2015
Aquest matí ens hem llevat amb la trista notícia del traspàs del Dr. Pere Pujolàs, referent de l'escola inclusiva i de l'aprenentatge cooperatiu. Pujolàs va ser degà de la Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic (UVic), d'on en l'actualitat era professor emèrit. És autor de publicacions com 9 Ideas Clave. El aprendizaje cooperativo (Graó, 2008), Aprendre junts alumnes diferents (Eumo Editorial, 2003) o Atención a la diversidad y aprendizaje cooperativo de la comprensión lectora (Ediciones Aljibe, 2001). El grup de recerca EACOOP lamenta la seva pèrdua.



EACOOP al I Congreso Científico Internacional en el Aula (València).
|19/03/2015
El grup de recerca EACOOP ha participat al I Congreso Científico Internacional sobre Aprendizaje e Interacciones en el aula celebrat els dies 13 i 14 de març a València. El treball titulat Els valors cooperatius en els alumnes d’educació primària: equitat i responsabilitat en la participació va ser una de les 36 comunicacions seleccionades per ser exposades al Congrés. Trobareu l'article relacionat a l'apartat del blog Recerca. Notícies relacionades: Intervenció radiòfònica a Catalunya Ràdio de J.M. Pons el 19/03/2015. A partir del minut 3. i Diari digital de la URV. Notícia publicada el 19/03/2015



Pere Pujolàs, expert en aprenentatge cooperatiu, comparteix amb EACOOP i alumnes de la URV una intensa jornada de treball.
|20/02/2015
El passat 17 de febrer vam comptar amb la presència del Dr. Pere Pujolàs. És un dels experts més reconeguts en aprenentatge cooperatiu i escola inclusiva de Catalunya i de l’estat espanyol. Amb ell, vam compartir tota una jornada de treball intens. Va dirigir un seminari de formació intern on participaren tots els membres del grup de recerca. També, va impartir una sessió formativa a l’alumnat de 4t curs de Grau d’Educació Primària titulada: Activar l’aprenentatge cooperatiu a les aules de primària, des de les ciències socials. Tot un plaer comptar amb la seva col·laboració.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada