Una alternativa per debatre a l'aula: Debats amb finalitats democràtiques i filosòfiques (DFDF), d'Albert Irigoyen i Josep M. Pons-Altés
|02/06/2023
Els professors de la Universitat Rovira i Virgili i membres del grup de recerca ISOCAC, Albert Irigoyen i Josep M. Pons-Altés, han presentat al XXII Congreso Internacional Jornadas de Educaçao Histórica, celebrat a la Universitat de Múrcia per Virtual HistoryLab, una investigació sobre el tipus de pensament reflexiu que es produeix quan s'estructura un debat a través del "Debat amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques" (DFDF).
El DFDF és una adaptació de la "Discussion à Visées Démocratique et Philosophique (DVDP)" de les "pédagogies coopératives" de Sylvain Connac. El dispositiu, originalment ideat per Michel Tozzi, és un tipus de debat que fomenta que l'alumnat passi per les tres fases del pensament reflexiu: argumentació, problematització i conceptualització.
Seminari del professor Juan Carlos Colomer sobre recursos tecnològics en Ciències Socials des d'una implementació crítica
|24/05/2023
El passat dimarts l'alumnat de l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II, del 4t curs del Grau d'Educació Primària, va tenir la visita del Dr. Juan Carlos Colomer Rubio, professor de la Universitat de València i del grup de recerca SOCIAL(S), especialista de la Didàctica de les Ciències Socials, i referent sobre el disseny d'activitats educatives en nous suports digitals.
La classe teòrico-pràctica que va impartir va ser sobre com utilitzar recursos tecnològics en l'ensenyament-aprenentatge de les Ciències Socials a Educació Primària des d'una implementació crítica.
Els Debats amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques (DFDF), una nova manera de debatre en la formació de docents a la URV
|18/05/2023
El passat dimarts l'alumnat de 4t curs del Grau d'Educació Primària va poder aprendre, a través de la seva posada en pràctica, com funcionen els Debats amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques (DFDF) que organitza el professor i membre d'EACoop Albert Irigoyen Zaragoza a l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II.
El DFDF és una adaptació de la "Discussion à Visées Démocratique et Philosophique (DVDP)" de les "pédagogies coopératives" de Sylvain Connac. Aquesta eina, originalment ideada per Michel Tozzi, és un tipus de debat en què tot l'alumnat té el mateix accés a la paraula i fomenta tres fases del pensament reflexiu: argumentació, problematització i conceptualització. El DFDF està considerat, també, una pràctica cooperativa per a construir col·lectiu.
Les 'formigues cooperatives' de Fabrícia Castro arriben a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV
|19/04/2023
La classe de 3r de l’escola Campclar de Tarragona va visitar l'alumnat de 4t del Grau d'Educació Primària per tal de mostrar què són les formigues cooperatives. Un projecte impulsat per la mestra i professora de Didàctica de les Ciències Socials, Fabrícia Castro da Silva. En aquesta jornada els infants de l’escola van fer de mestres a l'alumnat de l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II, i van ensenyar que amb l'aprenentatge cooperatiu que duen a terme a la seva classe aprenen fomentant el respecte, l’esperit crític i el sentiment de pertinença.
Es publica el capítol de llibre "Aprendizaje cooperativo y ODS: formación de docentes a partir de Problemas Sociales Relevantes", d'Albert Irigoyen i Josep M. Pons-Altés
|31/04/2023
Surt publicat el llibre "La Didáctica de las Ciencias Sociales ante el reto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible", on l'Albert Irigoyen i el Josep M. Pons-Altés publiquen un capítol de llibre relacionant els ODS, la cooperació a l'aula i la formació de docents en didàctica de les ciències socials. El llibre ha estat publicat per l'editorial Narcea.
Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen participen al 33 Simposio de l'Associació Universitària de Professorat de Didàctica de les Ciències Socials
|30/04/2023
Els professors de la Universitat Rovira i Virgili, i membres del grup de recerca ISOCAC i de l'equip EACoop, han participat al 33 Simposio de Didàctica de les Ciències Socials presentant una nova manera de debatre a les aules: els Debats amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques (DFDF). Cooperar per construir col·lectiu i pensament reflexiu. El Simposio s'ha celebrat a la Universidad Complutense de Madrid.
Albert Irigoyen participa a la formació permament del professorat de secundària de CoopCamp
|15/03/2023
El professor de la Universitat Rovira i Virgili i membre d'ISOCAC i EACoop ha impartit un dels blocs de la formació permanent del professorat de secundària que organitza CoopCamp d'acord amb el Departament d'Educació. Concretament, la sessió ha anat sobre la diferència de l'aprenentatge cooperatiu i les pedagogies cooperatives, i com es poden introduir a les aules.
Les 'formigues cooperatives' arriben a les aules de la URV
|02/02/2023
La classe de 3r de l’escola Campclar de Tarragona va visitar la Seu del Baix Penedès de la URV (El Vendrell) per tal de mostrar a l’alumnat que estudia el Grau d'Educació Infantil què són les formigues cooperatives, un projecte impulsat per la professora de Didàctica de les Ciències Socials i membre d'EACoop, Fabrícia Castro. En aquesta jornada els infants de l’escola van fer de mestres, demostrant que amb les tècniques de treball cooperatiu que duen a terme a la seva classe aprenen fomentant el respecte, l’esperit crític i el sentiment de pertinença. Tot això sota el lema: “Arribarem lluny i arribarem junts, ningú es quedarà enrere, perquè som un equip”.
-Diari digital de la URV: https://diaridigital.urv.cat/alumnes-primaria-mestres-estudiants-educacio-aprenen-funcionament-treball-cooperatiu/
-Diari de Tarragona: https://www.diaridetarragona.com/cultura/las-formigues-cooperatives-de-la-escuela-campclar-LH13630865
EACoop a l’estada de l’ICEM-34 a França i a la 3a Biennal Internacional de l’Escola Nova a Brussel·les
|06/11/2022
El professor Albert Irigoyen es troba d’estada doctoral al grup d'investigació LIRDEF de la Universitat Paul-Valéry de Montpellier 3. Sota la tutel·la de Sylvain Connac, expert en didàctica de la cooperació entre alumnes i catedràtic de la Universitat Paul-Valéry, està coneixent les pedagogies cooperatives del món francòfon per fer-ne una comparació internacional.
Irigoyen va assistir a l’estada de tardor que organitza el grup ICEM-34 (Institut Coopératif de l’École Moderne de l’Hérault, 34 – Pédagogie Freinet). Celebrada a Palavàs (França) del 22 al 25 d’octubre, ha servit per a intercanviar i posar en exercici idees al voltant de pràctiques cooperatives a l’escola francesa.
El professor de la URV també va assistir a la 3a Biennal Internacional de l’Escola Nova celebrada a Brussel·les del 29 d’octubre a l’1 de novembre. Organitzada per Convergències per l’Escola Nova (Convergence(s) pour l’Éducation Nouvelle), van assistir més de 500 docents i investigadors d’arreu del món. A les jornades es va presentar el Manifest “El món que volem, els valors que defensem”, deu reptes per reafirmar l’Escola Nova.
Josep M. Pons-Altés i Ramon Arnabat participen a Colòmbia al 'IV Congreso Internacional de la Asociación Latinoamericana e Ibérica de Historia Social'
|29/10/2022
Els professors de la URV Josep M. Pons-Altés i Ramon Arnabat han participat al IV Congreso Internacional de la Asociación Latinoamericana e Ibérica de Historia Social, celebrat a Medellín (Colòmbia) del 19 al 21 d'octubre. Des de la URV es va coordinar la mesa "Mutualismo, cooperativismo y asociacionismo popular contemporáneo en España, Chile y Argentina".
Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen participen al llibre “Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica”
|08/10/2022
Disponible el llibre del 31 Simposi de Didàctica de les Ciències Socials que va organitzar l'Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica en las Ciencias Sociales (AUPDCS) i la Universitat de València. El llibre “Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica” inclou el capítol “¿Aprendizaje cooperativo sin valores cooperativos? Análisis de manuales escolares” de Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen.
EACoop presenta una comunicació al II Congrés Internacional Herències / Legacies de la Universitat de Barcelona
|24/06/2022
Josep M. Pons-Altés, Antoni Gavaldà i Albert Irigoyen participen al Seminari Internacional "Alternatives socials i solidàries al sud d'Europa i a l'Amèrica Llatina (segles XIX-XXI)"
|26/04/2022
EACoop presenta una comunicació al 32 Simposi Internacional de Didàctica de les Ciències Socials de l’AUPDCS
|10/04/2022
El 5, 6 i 7 d’abril es va celebrar el 32 Simposi Internacional de Didàctica de les Ciències Socials a la Universitat de Granada. Organitzat per la Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica en las Ciencias Sociales (AUPDCS), va comptar amb la comunicació “Aprendizaje cooperativo y ODS: formación de docentes a partir de problemas sociales relevantes” de Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen.
Notícia sobre la revista Comunicació Educativa al diari digital de la URV
|12/03/2022
El Diari Digital de
la Universitat Rovira i Virgili ha publicat una notícia sobre la nova etapa de
la revista Comunicació Educativa; revista editada per les àrees de
Didàctiques específiques de la Universitat Rovira i Virgili i Publicacions URV.
La
revista pretén compartir un conjunt de propostes teòriques i metodològiques de
l’àmbit educatiu amb l’objectiu d’arribar a docents, als
centres educatius i, en efecte, a tota la comunitat educativa.
Concretament, la notícia emfatitza la nova etapa de la revista, marcada per una actualització del format al suport digital, oferint continguts de vídeo i, alhora, fent difusió a través dels perfils de Twitter i Instagram.
Podeu consultar la notícia aquí.
Font: Diari Digital de la URV
Llibre Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica.
|02/03/2022
El Servei de Publicacions de la URV ha editat el llibre "Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica", coordinat per Josep M. Pons-Altés.
Finançat pel Memorial Democràtic, compta amb textos d'Albert Irigoyen, Jordi Castellví, Víctor Grau, Mireia Claverol, Ferran Polo, Josep M. Pons, Neus González, Ramon Arnabat, F. Xavier Hernàndez, Maria Feliu, Lorena Jiménez i Ricard Conesa. Sota el paraigua de quatre conceptes principals (educació, ciutadania, cooperació i democràcia), l'obra vol potenciar el diàleg entre àmbits que comparteixen el convenciment que la recerca científica ha de ser útil en la defensa de valors democràtics i de justícia social.
Es pot descarregar gratuïtament a:
http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/483
Revista "Comunicació Educativa"
|09/02/2022
Ha aparegut el número 34 de la revista
“Comunicació Educativa”. A banda dels articles i ressenyes, destaquem
l’entrevista a Sylvain Connac, professor-investigador en ciències de l'educació
a la Universitat Paul-Valéry de Montpeller i referent de les pedagogies
cooperatives.
DOI: https://doi.org/10.17345/comeduc2021
Llibre Didàctica, història, cooperació i justícia social. Reconeixement al doctor Antoni Gavaldà.
|29/12/2021
El
Servei de Publicacions de la URV ha publicat un llibre en reconeixement a la
trajectòria del Dr. Antoni Gavaldà, amb textos de Montserrat Duch, Ramon Arnabat,
Pere Gabriel, Joan Maria Thomàs, Josep M. Pons-Altés, Pilar Benejam, F. Xavier
Hernàndez, Montserrat Martí, Montserrat Oller, Roser Batllori, Josep
Santesmases, Jesús Mestre, Fundació Roca Galès, Mercè Renom i Pep Riera. El
llibre, que ha estat coordinat pel Dr. Josep M. Pons-Altés, està de lliure
accés a la web:
http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/480
http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/480
Reconeixement al Dr. Antoni Gavaldà: Didàctica, història, cooperació i justícia social.
El
passat 26 de novembre es va celebrar l’acte de reconeixement a la trajectòria
del doctor Antoni Gavaldà Torrents, que ha estat professor de Didàctica de les
Ciències Socials de la Universitat Rovira i Virgili. L’acte, fet a l'Aula Magna
de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV, va estar
conformat per tres parts que defineixen la dedicació i les línies
d’investigació del professor Gavaldà. En la part de Didàctica van participar el
Dr. Josep M. Pons-Altés, la Dra. Pilar Benejam (doctora honoris causa URV), la
Dra. Roser Batllori, la Dra. Montserrat Oller, el Dr. Francesc X. Hernàndez i
la Sra. Montse Martí. En la part d’Història, la Dra. Montserrat Duch, el Dr.
Ramon Arnabat, el Dr. Joan Maria Thomàs i el Dr. Pere Gabriel. I en la tercera
i última part, anomenada “Ciutadà Gavaldà”, varen participar el Sr. Josep
Santesmases, el Dr. Jesús Mestre, el Sr. Xavier Palos, la Dra. Mercè Renom i el
Sr. Pep Riera.
Prop
d’un centenar de persones, entre antics alumnes, professors i amistats del
doctor Gavaldà, no van voler perdre’s l’acte d’homenatge a una de les figures
cabdals de la Didàctica de les Ciències Socials i dels estudis de
cooperativisme agrari.
La URV i el Centre de Lectura de Reus acullen el VI Galeusca-Història.
|03/11/2021
El
passat 28 i 29 d’octubre els professors Antoni Gavaldà, Josep M. Pons-Altés,
Víctor Grau i Albert Irigoyen van participar en el VI Galeusca-Història “De la
primavera de les nacions a la Guerra Freda (1917-1947)” organitzat pel grup de
recerca ISOCAC a la Universitat Rovira i Virgili i al Centre de Lectura de
Reus. Pons-Altés i Grau van prendre-hi part amb la comunicació “La
potencialitat didàctica del crac del 29 i la depressió dels anys 30” i Irigoyen
amb la de “Cultura i societat en la Tarragona primorriverista”.
Acte de reconeixement al doctor Antoni Gavaldà.
El proper 26 de novembre se celebrarà, a l'Aula Magna de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV, un acte de reconeixement a la trajectòria d'Antoni Gavaldà. Agrairem que, qui estigui interessat en assistir-hi, avisi al correu electrònic reconeixement.gavalda@gmail.com i hi indiqui també un número de mòbil de contacte.
El proper 26 de novembre se celebrarà, a l'Aula Magna de la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV, un acte de reconeixement a la trajectòria d'Antoni Gavaldà. Agrairem que, qui estigui interessat en assistir-hi, avisi al correu electrònic reconeixement.gavalda@gmail.com i hi indiqui també un número de mòbil de contacte.
El futur a les teves mans.
|19/10/2021
La Conferència sobre el
Futur d'Europa ofereix una oportunitat única perquè els ciutadans europeus
debatin sobre els reptes i les prioritats d'Europa. Sigui quin sigui la seva
procedència o ocupació. És el fòrum per reflexionar sobre el rumb que volem que
agafi la Unió Europea. El Parlament Europeu, el Consell i la Comissió Europea
s'han compromès a escoltar els ciutadans europeus i a donar seguiment, en el
seu respectiu àmbit de competència, a les recomanacions formulades.
S'espera que, a la
primavera de 2022 com a molt tard, la Conferència aprovi unes conclusions i
aporti orientacions sobre el futur d'Europa
Per això, aquest divendres 22 d´octubre,
tractarem com expliquem Europa em escoles i instituts i debatrem sobre el futur
de la Unió Europea al llarg del matí:
9:00 Xerrada “Què en sabem de la Unió
Europea? Com expliquem la Unió Europea a escoles i instituts?” a càrrec de
Marta Domènech, responsable d’Europe Direct Tarragona.
10:30 Obra de teatre “La Idea d’Europa” amb
Óscar Intente.
12:00 Treball en grups: debat al voltant de
l´educació, una economia més justa i social al servei de les persones; valors i
drets; i el canvi climàtic.
13:00 Conclusions.
S'espera que, a la
primavera de 2022 com a molt tard, la Conferència aprovi unes conclusions i
aporti orientacions sobre el futur d'Europa
Per això, aquest divendres 22 d´octubre,
tractarem com expliquem Europa em escoles i instituts i debatrem sobre el futur
de la Unió Europea al llarg del matí:
9:00 Xerrada “Què en sabem de la Unió Europea? Com expliquem la Unió Europea a escoles i instituts?” a càrrec de Marta Domènech, responsable d’Europe Direct Tarragona.
10:30 Obra de teatre “La Idea d’Europa” amb
Óscar Intente.
12:00 Treball en grups: debat al voltant de
l´educació, una economia més justa i social al servei de les persones; valors i
drets; i el canvi climàtic.
13:00 Conclusions.
Primer seminari de treball de la Xarxa Interuniversitària en Aprenentatge Cooperatiu.
|19/10/2021
El passat
divendres 15 d'octubre l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV va
organitzar el Primer seminari de treball de la Xarxa Interuniversitària en
Aprenentatge Cooperatiu (https://www.udg.edu/ca/ice/innovacio-docent/xarxes-dinnovacio-docent/xarxa-interuniversitaria-en-a-cooperatiu). La conferència inaugural, a càrrec de la professora Carole
Gomez-Gauthié (Universitat Paul Valéry, Montpellier), va tractar sobre les
denominades "Pedagogies de la cooperació" i ens va aportar una
aproximació renovadora a la temàtica de la cooperació en l'àmbit educatiu.
EACoop presenta una comunicació al XV Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea.
EACoop participa en el XXXI Simposio Internacional de didáctica de las Ciencias Sociales celebrat a València amb una comunicació sobre aprenentatge cooperatiu i valors cooperatius.
La comunicació girava a l’entorn de la vinculació entre valors cooperatius i aprenentatge cooperatiu, entesa com una necessitat urgent per a no desnaturalitzar el sentit de la cooperació i perquè vagi més enllà d’una tècnica pedagògica, amb la finalitat que l’alumne aprengui més i millor i que alhora aprengui a pensar per ell mateix de manera independent i crítica.
Vídeo sobre el projecte: Formigues cooperatives. Aprenentatge cooperatiu a l'escola.
La Revista Cooperació Catalana (Fundació Roca Galès) entrevista l'Antoni Gavaldà.
|10/05/2017
Ahir, dos representats del grup de recerca “Ensenyament i aprenentatge des dels valors cooperatius” (EACOOP) assistiren a la conferència Aprenentatge cooperatiu en acció: estratègies que funcionen a l'aula impartida per la professora Nancy A. Madden. És presidenta i cofundadora de Succes for All, investigadora i creadora de programes educatius diversos, professora del Center for Research and Reform in Education de la School of Education, a la Johns Hopkins University i també de l'Institute for Effective Educations a la University of York.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada