Albert Irigoyen guanya el Premi Extraordinari de Doctorat de la Universitat Rovira i Virgili
|10/03/2025
El Dr. Albert Irigoyen Zaragoza ha estat guardonat amb el Premi Extraordinari de Doctorat de la Universitat Rovira i Virgili (URV) per la seva tesi "La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials. Una comparació entre l'aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives".
La seva recerca, dirigida pels doctors Josep M. Pons i Antoni Gavaldà, va obtenir la qualificació d'Excel·lent cum laude i la menció internacional, i representa un avenç pioner en l'àmbit de la Didàctica de les Ciències Socials. Es tracta de la primera tesi doctoral en Didàctica de les Ciències Socials a la URV i la primera a Espanya en introduir les pédagogies coopératives francòfones, que les analitza i compara amb l'aprenentatge cooperatiu en la formació de docents en Didàctica de les Ciències Socials, aportant una nova perspectiva sobre l'ensenyament d'aquesta disciplina.
Durant la seva etapa doctoral, Irigoyen va realitzar tres estades de recerca: dues al grup LIRDEF de la Université Paul-Valéry Montpellier i una al grup SOCIAL(S) de la Universitat de València.
"Refugi 4.7": Formació per a docents en justícia global i dret a l'asil
|27/02/2025
Els dies 26 i 27 de febrer, els estudiants de quart del Grau en Educació Primària van participar en una formació dins l'assignatura "Ensenyament i aprenentatge de les ciències socials II". El Comitè Català d'ACNUR va presentar el projecte "Refugi 4.7: Docents pel Dret a l'Asil amb perspectiva de gènere", una iniciativa que busca sensibilitzar i proporcionar eines als futurs docents per abordar el desplaçament forçat i els discursos xenòfobs a l'aula.
Aquesta formació s'emmarca dins l'educació per la justícia global i posa èmfasi en la importància d'entendre les causes i conseqüències del desplaçament forçat, així com en la necessitat d'una educació que fomenti la inclusió i el respecte pels drets humans.
L'aprenentatge cooperatiu basat en evidències: comunicació a les XXI Jornades d'Investigació en Didàctica de les Ciències Socials
|10/02/2025
El 8 de febrer, els professors Josep M. Pons i Albert Irigoyen van presentar la comunicació titulada "Cap a una educació basada en evidències contextualitzades: l’evolució de l’aprenentatge cooperatiu i el rol del grup EACoop", en el marc de les XXI Jornades Internacionals d'investigació en Didàctica de les Ciències Socials. L'esdeveniment, organitzat pel grup GREDICS de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), reuneix experts per debatre sobre les innovacions i reptes en l’ensenyament de les ciències socials.
En la seva intervenció, Pons i Irigoyen van destacar la importància de fonamentar les pràctiques educatives en evidències empíriques i contextualitzades, i van subratllar el paper del grup EACoop en la promoció d’espais de col·laboració entre universitat i centres educatius.
Nou professor lector a l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV
|07/01/2025
El 20 de desembre Albert Irigoyen Zaragoza va guanyar el concurs per accedir a una plaça de professor lector a l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials (Departament d'Història i Història de l'Art) de la Universitat Rovira i Virgili (URV).
Irigoyen és graduat en Educació Primària, graduat en Història, màster en Professorat, Doctor Excel·lent cum laude i amb menció internacional per la URV, i director de la revista de Didàctiques Específiques de la URV "Comunicació Educativa", i ha estat professor associat, doctorand i postdoctorand FI-SDUR i professor substitut de l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV.
XXVI Jornades d'Història de l'Educació: Espais educatius als espais de sociabilitat (Segles XIX-XX)
|07/01/2025
Els passats 27, 28 i 29 de novembre van tenir lloc a Tarragona les XXVI Jornades d’Història de l’Educació organitzades per la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana i la Universitat Rovira i Virgili. Han format part de la comissió organitzadora Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen.
Presentació de llibre Social Alternatives in Southern Europe and Latin America: Solidarity, Mutual Aid and Cooperation in Comparative Perspective (19th - 21st Centuries)
|22/11/2024
El dimecres 4 de desembre de 2024, es farà la presentació del llibre Social Alternatives in Southern Europe and Latin America: Solidarity, Mutual Aid and Cooperation in Comparative Perspective (19th - 21st Centuries), un llibre que parla de l'evolució de les iniciatives vinculades a l'economia social i solidària i les seves cultures polítiques i implicacions educatives al sud d'Europa i a Amèrica Llatina. Aquest llibre serà presentat per Jaume Claret (UOC) i els coordinadors del llibre: Montserrat Duch-Plana (URV) i Josep M. Pons i Altés (URV).
Aquesta presentació es realitzarà a Barcelona, a l'auditori Mercè Rodoreda, de 18:30 a 20:00 i és una activitat oberta per tothom.
Enllaç amb més informació.
Enllaç amb vídeo.
Ajut a la Innovació Docent per part de l'Institut de Ciències de l'Educació de la URV (07GI2405)
|22/11/2024
Participació al V Congreso Internacional de la Asociación Latinoamericana e Ibérica de Historia Social
|27/09/2024
Josep M. Pons-Altés ha participat al V Congreso Internacional de la Asociación Latinoamericana e Ibérica de Historia Social, celebrat a Castelló del 4 al 6 de setembre de 2024. Ha estat el comentarista de la taula "Asociacionismo en las clases subalternas de América Latina y España. Siglo XX: comunidades, patrimonio y memoria", proposada pel grup ISOCAC.
Conferència sobre aprenentatge cooperatiu per a equips directius i assessors educatius dels Barris de Ponent de Tarragona i del municipi de La Canonja
|04/07/2024
Avui, el company Albert Irigoyen ha realitzat la conferència "Com organitzar la cooperació entre l'alumnat perquè sigui útil?" en una reunió dirigida a Directors/Caps d'Estudis/Secretaris, membres de l'EAP, assessores LIC i Responsable de Llengües estrangeres dels Barris de Ponent de Tarragona i del municipi de La Canonja. L'acte, organitzat per la inspectora del Departament d'Educació Rosa Maria Codines, ha tingut lloc a l'Institut Collblanc. Durant la conferència s'ha abordat l'aprenentatge cooperatiu implementat en el sistema educatiu català i s'han presentat les pedagogies cooperatives del món francòfon.
*Albert Irigoyen és investigador amb una addenda POP en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
“Barris, tornem a lluitar?”, una proposta educativa impulsada per apropar a l’alumnat de secundària del Camp de Tarragona els orígens i l’evolució dels moviments veïnals de la lluita antifranquista
|22/06/2024
“Barris, tornem a lluitar?” és una proposta educativa impulsada per apropar a l’alumnat de secundària del Camp de Tarragona els orígens i l’evolució dels moviments veïnals de la lluita antifranquista durant els anys 60 i 70, fomentant així la implicació amb la comunitat des d’un model de ciutadania crítica i conscient.
En el projecte, finançat pels Ajuts Pont que impulsen el Consell Social i l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV, hi han col·laborat Federico Bardají, investigador en Història Social i Antropologia; Montserrat Duch, historiadora i catedràtica del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV; Josep Maria Pons, del Departament d’Història i Història de l’Art; Albert Irigoyen, del Departament d’Història i Història de l’Art; Josep Segarra, de l’INS Salvador Vilaseca de Reus; Jordi Bages, de l’INS Domènech i Montaner de Reus, i Carlos Terrón, de l’INS Altafulla.
Veure vídeo: https://t.co/hg7zyQ4RTK
Veure notícia: https://diaridigital.urv.cat/projecte-barris-tornem-lluitar-urv-secundaria/
Participació a la Jornada d'Innovació i recerca en Aprenentatge Cooperatiu a les universitats catalanes
|17/06/2024
El divendres 14 de juny, els membres d'EACoop, Josep Maria Pons i Albert Irigoyen van participar a la Jornada d'Innovació i Investigació en Aprenentatge Cooperatiu a les universitats catalanes, organitzada a Girona per la xarxa XINTERAC, la Càtedra de Moviment i Llenguatges de la Universitat de Girona i l'ICE-Josep Pallach.
Taller del professor Jordi Castellví sobre literacitat crítica i pensament crític a l'escola
|02/05/2024
El dimarts 30 d'abril l'alumnat de l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II del 4t curs del Grau d'Educació Primària de la Facultat de les Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV, va rebre la visita del Dr. Jordi Castellví, del grup de recerca GREDICS i professor de Didàctica de les Ciències Socials de la UAB.
El taller teòric-pràctic que va impartir va ser Literacitat crítica. Formar el pensament crític a l'escola qüestionant allò comú.
Com s'ha d'organitzar la cooperació a l'aula? Seminari d'Albert Irigoyen al Campus Terres de l'Ebre - URV
|11/04/2024
Dimarts 8 d'abril al Campus Terres de l'Ebre - URV es va celebrar una sessió sobre aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives, a càrrec d'Albert Irigoyen, en el marc de l'assignatura Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències Socials II de 4t curs dels graus d'Educació Primària i del doble grau d'Eduació Infantil i d'Educació Primaria.
En el seminari, titulat "La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials. Com s’ha d’organitzar la cooperació a l’aula?", es van donar a conèixer les pedagogies cooperatives, desconegudes a Espanya, i s'han valorat pros i contres de l'aprenentatge cooperatiu que coneixem en la Didàctica de les Ciències Socials.
*Albert Irigoyen és investigador amb una addenda POP en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
|10/04/2024
Ja està disponible el llibre coordinat per Montserrat Duch i Josep M. Pons-Altés! Amb un parell de treballs sobre aprenentatge cooperatiu, una cosa gens habitual en els llibres dedicats a economia social i solidària, història del cooperativisme, etc.
És un treball de Sylvain Connac i un altre signat per Albert Irigoyen, Josep M. Pons-Altés i Carole Gauthié: "Cooperation Between Pupils, a Comparative View: Spain, France and Italy".
El podeu aconseguir amb un 20% de descompte amb aquest codi.
L'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV organitzen el XXXIV Simposi Internacional de Didàctica de les Ciències Socials dedicat a la formació de docents
|05/04/2024
L'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat Rovira i Virgili, junt amb els companys de la Universitat Jaume I i de l'AUPDCS, han organitzat el XXXIV Simposi Internacional de Didàctica de les Cièncias Socials dedicat a la formació de docents.
I també han presentat el treball "Una alternativa cooperativa para debatir Problemas Sociales Relevantes en la formación de docentes: los Debates con Finalidades Democráticas y Filosóficas", d'Albert Irigoyen, Josep M. Pons-Altés, Víctor Grau i Foix Montané.
Seminari d'Albert Irigoyen sobre treball cooperatiu en Didàctica de les Ciències Socials al grup d'investigació SOCIAL(S) de la Universitat de València
|30/01/2024
El 26 de gener de 2024, el Dr. Albert Irigoyen va impartir el seminari "La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres: un camí per desvetllar" al grup d'investigació SOCIAL(S) de la Universitat de València. El seminari es va basar en la tesi doctoral d'Irigoyen i va tractar sobre la diferenciació entre les dues concepcions de la cooperació (aprenentatge cooperatiu i pedagogies cooperatives) i les possibilitats de relació amb la Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres.
*Albert Irigoyen és investigador amb una addenda POP en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
Estada d'investigació al grup SOCIAL(S)
|24/01/2024
El grup d'investigació SOCIAL(S) (Grup de recerca i d'innovació en educació geogràfica i històrica) de la Universitat de València acull d'estada d'investigació al company Albert Irigoyen Zaragoza del grup ISOCAC i EACoop de la Universitat Rovira i Virgili. L'estada està dirigida pel Dr. Juan Carlos Bel i acompanyada pels Drs. Juan Carlos Colomer i David Parra.
*Albert Irigoyen és investigador amb una addenda POP en formació FI-SDUR, finançat per la UE -NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
"La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l'aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives". Tesi doctoral d'Albert Irigoyen Zaragoza
|18/12/2023Divendres 15 de desembre Albert Irigoyen va defensar la seva tesi doctoral "La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l'aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives". Una tesi, dirigida per Pons-Altés i Gavaldà, que va merèixer la menció internacional i la màxima qualificació per part de la comissió avaluadora: Excel·lent cum laude per unanimitat.
Divendres 15 de desembre Albert Irigoyen va defensar la seva tesi doctoral "La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l'aprenentatge cooperatiu i les pédagogies coopératives". Una tesi, dirigida per Pons-Altés i Gavaldà, que va merèixer la menció internacional i la màxima qualificació per part de la comissió avaluadora: Excel·lent cum laude per unanimitat.
Felicitem el nostre company pel treball magnífic que ha realitzat!
*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
Revista "Comunicació Educativa"
|17/12/2023
Nou número de la revista Comunicació Educativa. Hi trobareu: l'entrevista a Bruno Robbes, referent educatiu sobre pedagogia institucional i cooperativa, i autoritat de l'ensenyant; cinc articles; dues ressenyes; i un editorial sobre l'intent de marginar les didàctiques específiques. En l'apartat d'articles n'hi ha dos sobre la introducció de la cooperació a l'aula.
Enllaç al número: https://doi.org/10.17345/comeduc36
Descobrir el que ha estat silenciat: debat sobre la participació italiana a la Guerra Civil
Enllaç al número: https://doi.org/10.17345/comeduc36
Descobrir el que ha estat silenciat: debat sobre la participació italiana a la Guerra Civil
|14/12/2023Els passats 30 de novembre i 1 de desembre, Josep M. Pons-Altés va participar (com a membre del comitè organitzador) a les jornades "Descobrir el que ha estat silenciat: Didàctica sobre la participació italiana en la Guerra Civil i l'experiència dels bombardejos", celebrades a Granollers i Barcelona. Van comptar amb la presència d'experts vinguts d'Itàlia, Euskadi i Catalunya.
Projectes per al curs 2023-2024
|24/10/2023
Enguany el professorat de l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials participa en diversos projectes, com:
- Projecte d’especialització i competitivitat territorial (PECT) “Pobles Vius i Actius. Operació 2: Formació i tecnologia".
- “Historia de la Catalunya subalterna contemporánea: alternativas solidarias y cooperativas”. Proyectos I+D+i del Ministerio de Ciencia e Innovación.
- “L’ús dels projectes interdisciplinaris per l’anàlisi crítica dels problemes socials rellevants (PSR) als futurs mestres d’educació primària i infantil de la Universitat de Vic, la Universitat de Barcelona i la Universitat Rovira i Virgili per tal de fomentar els ODS”. Convocatòria del programa PIRE 2022-2023 i 2023-2024, Universitat de Vic.
- "Retos sociales desde la prehistoria”. Ayudas FECYT para el fomento de la cultura científica, tecnológica y de la innovación.
- "Barris, tornem a lluitar?" Ajuts Pont per a Projectes Educatius, Consell Social i ICE de la URV.
- "Descobrir el que ha estat silenciat: Didàctica sobre la participació italiana a la Guerra Civil i l’experiència dels bombardejos”, Granollers i Barcelona, 30 de novembre i 1 de desembre de 2023. Podeu trobar més informació a: https://www.ub.edu/idp/web/ca/curso/ips/silenciat
- XXXIV Simposi Internacional de Didàctica de les Ciències Socials “La Didàctica de les Ciències Socials en la formació de docents”, Castelló, 20-22 de març de 2024. Podeu llegir la primera circular a http://didactica-ciencias-sociales.org/1a-circular-del-xxxiv-simposio-internacional-de-didactica-de-las-ciencias-sociales/
Una alternativa per debatre a l'aula: Debats amb finalitats democràtiques i filosòfiques (DFDF), d'Albert Irigoyen i Josep M. Pons-Altés
|02/06/2023
Seminari del professor Juan Carlos Colomer sobre recursos tecnològics en Ciències Socials des d'una implementació crítica
|24/05/2023
El passat dimarts l'alumnat de l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II, del 4t curs del Grau d'Educació Primària, va tenir la visita del Dr. Juan Carlos Colomer Rubio, professor de la Universitat de València i del grup de recerca SOCIAL(S), especialista de la Didàctica de les Ciències Socials, i referent sobre el disseny d'activitats educatives en nous suports digitals.
La classe teòrico-pràctica que va impartir va ser sobre com utilitzar recursos tecnològics en l'ensenyament-aprenentatge de les Ciències Socials a Educació Primària des d'una implementació crítica.
|18/05/2023
El passat dimarts l'alumnat de 4t curs del Grau d'Educació Primària va poder aprendre, a través de la seva posada en pràctica, com funcionen els Debats amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques (DFDF) que organitza el professor i membre d'EACoop Albert Irigoyen Zaragoza a l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II.
*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
Les 'formigues cooperatives' de Fabrícia Castro arriben a la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia de la URV
|19/04/2023
La classe de 3r de l’escola Campclar de Tarragona va visitar l'alumnat de 4t del Grau d'Educació Primària per tal de mostrar què són les formigues cooperatives. Un projecte impulsat per la mestra i professora de Didàctica de les Ciències Socials, Fabrícia Castro da Silva. En aquesta jornada els infants de l’escola van fer de mestres a l'alumnat de l'assignatura Ensenyament i aprenentatge de les Ciències Socials II, i van ensenyar que amb l'aprenentatge cooperatiu que duen a terme a la seva classe aprenen fomentant el respecte, l’esperit crític i el sentiment de pertinença.
Es publica el capítol de llibre "Aprendizaje cooperativo y ODS: formación de docentes a partir de Problemas Sociales Relevantes", d'Albert Irigoyen i Josep M. Pons-Altés
|31/04/2023
Surt publicat el llibre "La Didáctica de las Ciencias Sociales ante el reto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible", on l'Albert Irigoyen i el Josep M. Pons-Altés publiquen un capítol de llibre relacionant els ODS, la cooperació a l'aula i la formació de docents en didàctica de les ciències socials. El llibre ha estat publicat per l'editorial Narcea.
Per descarregar el llibre: https://bit.ly/42WYcMX
*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen participen al 33 Simposio de l'Associació Universitària de Professorat de Didàctica de les Ciències Socials
|30/04/2023
Els professors de la Universitat Rovira i Virgili, i membres del grup de recerca ISOCAC i de l'equip EACoop, han participat al 33 Simposio de Didàctica de les Ciències Socials presentant una nova manera de debatre a les aules: els Debats amb Finalitats Democràtiques i Filosòfiques (DFDF). Cooperar per construir col·lectiu i pensament reflexiu. El Simposio s'ha celebrat a la Universidad Complutense de Madrid.
*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
Albert Irigoyen participa a la formació permament del professorat de secundària de CoopCamp
|15/03/2023
El professor de la Universitat Rovira i Virgili i membre d'ISOCAC i EACoop ha impartit un dels blocs de la formació permanent del professorat de secundària que organitza CoopCamp d'acord amb el Departament d'Educació. Concretament, la sessió ha anat sobre la diferència de l'aprenentatge cooperatiu i les pedagogies cooperatives, i com es poden introduir a les aules.
Les 'formigues cooperatives' arriben a les aules de la URV
|02/02/2023
La classe de 3r de l’escola Campclar de Tarragona va visitar la Seu del Baix Penedès de la URV (El Vendrell) per tal de mostrar a l’alumnat que estudia el Grau d'Educació Infantil què són les formigues cooperatives, un projecte impulsat per la professora de Didàctica de les Ciències Socials i membre d'EACoop, Fabrícia Castro. En aquesta jornada els infants de l’escola van fer de mestres, demostrant que amb les tècniques de treball cooperatiu que duen a terme a la seva classe aprenen fomentant el respecte, l’esperit crític i el sentiment de pertinença. Tot això sota el lema: “Arribarem lluny i arribarem junts, ningú es quedarà enrere, perquè som un equip”.
Es poden veure diferents notícies relacionades:
-Diari digital de la URV: https://diaridigital.urv.cat/alumnes-primaria-mestres-estudiants-educacio-aprenen-funcionament-treball-cooperatiu/
-Diari de Tarragona: https://www.diaridetarragona.com/cultura/las-formigues-cooperatives-de-la-escuela-campclar-LH13630865
|06/11/2022
El professor Albert Irigoyen es troba d’estada doctoral al grup d'investigació LIRDEF de la Universitat Paul-Valéry de Montpellier 3. Sota la tutel·la de Sylvain Connac, expert en didàctica de la cooperació entre alumnes i catedràtic de la Universitat Paul-Valéry, està coneixent les pedagogies cooperatives del món francòfon per fer-ne una comparació internacional.
Irigoyen va assistir a l’estada de tardor que organitza el grup ICEM-34 (Institut Coopératif de l’École Moderne de l’Hérault, 34 – Pédagogie Freinet). Celebrada a Palavàs (França) del 22 al 25 d’octubre, ha servit per a intercanviar i posar en exercici idees al voltant de pràctiques cooperatives a l’escola francesa.
El professor de la URV també va assistir a la 3a Biennal Internacional de l’Escola Nova celebrada a Brussel·les del 29 d’octubre a l’1 de novembre. Organitzada per Convergències per l’Escola Nova (Convergence(s) pour l’Éducation Nouvelle), van assistir més de 500 docents i investigadors d’arreu del món. A les jornades es va presentar el Manifest “El món que volem, els valors que defensem”, deu reptes per reafirmar l’Escola Nova.
*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
Josep M. Pons-Altés i Ramon Arnabat participen a Colòmbia al 'IV Congreso Internacional de la Asociación Latinoamericana e Ibérica de Historia Social'
|29/10/2022
Els professors de la URV Josep M. Pons-Altés i Ramon Arnabat han participat al IV Congreso Internacional de la Asociación Latinoamericana e Ibérica de Historia Social, celebrat a Medellín (Colòmbia) del 19 al 21 d'octubre. Des de la URV es va coordinar la mesa "Mutualismo, cooperativismo y asociacionismo popular contemporáneo en España, Chile y Argentina".
Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen participen al llibre “Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica”
|08/10/2022
Disponible el llibre del 31 Simposi de Didàctica de les Ciències Socials que va organitzar l'Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica en las Ciencias Sociales (AUPDCS) i la Universitat de València. El llibre “Repensar el currículum de Ciencias Sociales: prácticas educativas para una ciudadanía crítica” inclou el capítol “¿Aprendizaje cooperativo sin valores cooperativos? Análisis de manuales escolares” de Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen.
EACoop presenta una comunicació al II Congrés Internacional Herències / Legacies de la Universitat de Barcelona
|24/06/2022
Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen, el 21 de juny, van participar amb el text “Els valors cooperatius: àncora de l’aprenentatge cooperatiu a l’aula”, a la Taula "Cooperativisme: més enllà d'un model econòmic" del II Congrés Internacional Herències / Legacies que organitza la Universitat de Barcelona i la Secció d’Història Contemporània i món actual. La comunicació vehicula educació, cooperativisme i valors cooperatius.
*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
Josep M. Pons-Altés, Antoni Gavaldà i Albert Irigoyen participen al Seminari Internacional "Alternatives socials i solidàries al sud d'Europa i a l'Amèrica Llatina (segles XIX-XXI)"
|26/04/2022
EACoop presenta una comunicació al 32 Simposi Internacional de Didàctica de les Ciències Socials de l’AUPDCS
|10/04/2022
El 5, 6 i 7 d’abril es va celebrar el 32 Simposi Internacional de Didàctica de les Ciències Socials a la Universitat de Granada. Organitzat per la Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica en las Ciencias Sociales (AUPDCS), va comptar amb la comunicació “Aprendizaje cooperativo y ODS: formación de docentes a partir de problemas sociales relevantes” de Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen.
Notícia sobre la revista Comunicació Educativa al diari digital de la URV
|12/03/2022
La
revista pretén compartir un conjunt de propostes teòriques i metodològiques de
l’àmbit educatiu amb l’objectiu d’arribar a docents, als
centres educatius i, en efecte, a tota la comunitat educativa.
Concretament, la
notícia emfatitza la nova etapa de la revista, marcada per una actualització del format al suport digital, oferint continguts de
vídeo i, alhora, fent difusió a través dels perfils de Twitter i Instagram.
Podeu consultar la notícia aquí.
El Diari Digital de la Universitat Rovira i Virgili ha publicat una notícia sobre la nova etapa de la revista Comunicació Educativa; revista editada per les àrees de Didàctiques específiques de la Universitat Rovira i Virgili i Publicacions URV.
Font: Diari Digital de la URV
Llibre Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica.
|02/03/2022
El Servei de Publicacions de la URV ha editat el llibre "Ciutadania compromesa i educació. Propostes per al foment de la memòria democràtica", coordinat per Josep M. Pons-Altés.
Finançat pel Memorial Democràtic, compta amb textos d'Albert Irigoyen, Jordi Castellví, Víctor Grau, Mireia Claverol, Ferran Polo, Josep M. Pons, Neus González, Ramon Arnabat, F. Xavier Hernàndez, Maria Feliu, Lorena Jiménez i Ricard Conesa. Sota el paraigua de quatre conceptes principals (educació, ciutadania, cooperació i democràcia), l'obra vol potenciar el diàleg entre àmbits que comparteixen el convenciment que la recerca científica ha de ser útil en la defensa de valors democràtics i de justícia social.
Es pot descarregar gratuïtament a: http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/483
*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
Revista "Comunicació Educativa"
|09/02/2022
Ha aparegut el número 34 de la revista
“Comunicació Educativa”. A banda dels articles i ressenyes, destaquem
l’entrevista a Sylvain Connac, professor-investigador en ciències de l'educació
a la Universitat Paul-Valéry de Montpeller i referent de les pedagogies
cooperatives.
DOI: https://doi.org/10.17345/comeduc2021
Llibre Didàctica, història, cooperació i justícia social. Reconeixement al doctor Antoni Gavaldà.
|29/12/2021
El
Servei de Publicacions de la URV ha publicat un llibre en reconeixement a la
trajectòria del Dr. Antoni Gavaldà, amb textos de Montserrat Duch, Ramon Arnabat,
Pere Gabriel, Joan Maria Thomàs, Josep M. Pons-Altés, Pilar Benejam, F. Xavier
Hernàndez, Montserrat Martí, Montserrat Oller, Roser Batllori, Josep
Santesmases, Jesús Mestre, Fundació Roca Galès, Mercè Renom i Pep Riera.
El
llibre, que ha estat coordinat pel Dr. Josep M. Pons-Altés, està de lliure
accés a la web:
http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/book/480
Reconeixement al Dr. Antoni Gavaldà: Didàctica, història, cooperació i justícia social.
La URV i el Centre de Lectura de Reus acullen el VI Galeusca-Història.
|03/11/2021El
passat 28 i 29 d’octubre els professors Antoni Gavaldà, Josep M. Pons-Altés,
Víctor Grau i Albert Irigoyen van participar en el VI Galeusca-Història “De la
primavera de les nacions a la Guerra Freda (1917-1947)” organitzat pel grup de
recerca ISOCAC a la Universitat Rovira i Virgili i al Centre de Lectura de
Reus. Pons-Altés i Grau van prendre-hi part amb la comunicació “La
potencialitat didàctica del crac del 29 i la depressió dels anys 30” i Irigoyen
amb la de “Cultura i societat en la Tarragona primorriverista”.
Acte de reconeixement al doctor Antoni Gavaldà.
|19/10/2021
La Conferència sobre el
Futur d'Europa ofereix una oportunitat única perquè els ciutadans europeus
debatin sobre els reptes i les prioritats d'Europa. Sigui quin sigui la seva
procedència o ocupació. És el fòrum per reflexionar sobre el rumb que volem que
agafi la Unió Europea. El Parlament Europeu, el Consell i la Comissió Europea
s'han compromès a escoltar els ciutadans europeus i a donar seguiment, en el
seu respectiu àmbit de competència, a les recomanacions formulades.
La Conferència sobre el Futur d'Europa ofereix una oportunitat única perquè els ciutadans europeus debatin sobre els reptes i les prioritats d'Europa. Sigui quin sigui la seva procedència o ocupació. És el fòrum per reflexionar sobre el rumb que volem que agafi la Unió Europea. El Parlament Europeu, el Consell i la Comissió Europea s'han compromès a escoltar els ciutadans europeus i a donar seguiment, en el seu respectiu àmbit de competència, a les recomanacions formulades.
S'espera que, a la
primavera de 2022 com a molt tard, la Conferència aprovi unes conclusions i
aporti orientacions sobre el futur d'Europa. Per això, aquest divendres 22 d´octubre,
tractarem com expliquem Europa em escoles i instituts i debatrem sobre el futur
de la Unió Europea al llarg del matí:
9:00 Xerrada “Què en sabem de la Unió
Europea? Com expliquem la Unió Europea a escoles i instituts?” a càrrec de
Marta Domènech, responsable d’Europe Direct Tarragona.
10:30 Obra de teatre “La Idea d’Europa” amb
Óscar Intente.
12:00 Treball en grups: debat al voltant de
l´educació, una economia més justa i social al servei de les persones; valors i
drets; i el canvi climàtic.
13:00 Conclusions.
S'espera que, a la primavera de 2022 com a molt tard, la Conferència aprovi unes conclusions i aporti orientacions sobre el futur d'Europa. Per això, aquest divendres 22 d´octubre, tractarem com expliquem Europa em escoles i instituts i debatrem sobre el futur de la Unió Europea al llarg del matí:
9:00 Xerrada “Què en sabem de la Unió Europea? Com expliquem la Unió Europea a escoles i instituts?” a càrrec de Marta Domènech, responsable d’Europe Direct Tarragona.
10:30 Obra de teatre “La Idea d’Europa” amb
Óscar Intente.
12:00 Treball en grups: debat al voltant de
l´educació, una economia més justa i social al servei de les persones; valors i
drets; i el canvi climàtic.
13:00 Conclusions.
Primer seminari de treball de la Xarxa Interuniversitària en Aprenentatge Cooperatiu.
|19/10/2021
El passat
divendres 15 d'octubre l'Àrea de Didàctica de les Ciències Socials de la URV va
organitzar el Primer seminari de treball de la Xarxa Interuniversitària en
Aprenentatge Cooperatiu (https://www.udg.edu/ca/ice/innovacio-docent/xarxes-dinnovacio-docent/xarxa-interuniversitaria-en-a-cooperatiu). La conferència inaugural, a càrrec de la professora Carole
Gomez-Gauthié (Universitat Paul Valéry, Montpellier), va tractar sobre les
denominades "Pedagogies de la cooperació" i ens va aportar una
aproximació renovadora a la temàtica de la cooperació en l'àmbit educatiu.
EACoop presenta una comunicació al XV Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea.
Els professors Josep M. Pons-Altés i Albert Irigoyen van presentar el treball Formación de docentes, didáctica de la historia contemporánea y aprendizaje cooperativo en el XV Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea “La Historia habitada. Sujetos, procesos y retos de la Historia Contemporánea del siglo XXI”, celebrat entre els dies 9 i 11 de setembre de 2021 a Còrdova.
Pons-Altés i Irigoyen, que van participar en el taller Historia Contemporánea y Didáctica de las Ciencias Sociales: los desafíos actuales de una relación renovada, presentaren una comunicació sobre la formació de futurs docents a la Facultat de Ciències de l’Educació i Psicologia de la URV, fent èmfasi en l’aplicació del treball cooperatiu com a eina per a formar futurs docents en l’hàbit de veure, pensar, decidir i actuar, amb una sèrie de valors integrats en el procés d’aprenentatge del temps històric.
*Albert Irigoyen és investigador en formació FI-SDUR, finançat per la UE - NextGenerationEU, amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Investigació del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
EACoop participa en el XXXI Simposio Internacional de didáctica de las Ciencias Sociales celebrat a València amb una comunicació sobre aprenentatge cooperatiu i valors cooperatius.
La comunicació girava a l’entorn de la vinculació entre valors cooperatius i aprenentatge cooperatiu, entesa com una necessitat urgent per a no desnaturalitzar el sentit de la cooperació i perquè vagi més enllà d’una tècnica pedagògica, amb la finalitat que l’alumne aprengui més i millor i que alhora aprengui a pensar per ell mateix de manera independent i crítica.
Vídeo sobre el projecte: Formigues cooperatives. Aprenentatge cooperatiu a l'escola.
La Revista Cooperació Catalana (Fundació Roca Galès) entrevista l'Antoni Gavaldà.
|10/05/2017
Ahir, dos representats del grup de recerca “Ensenyament i aprenentatge des dels valors cooperatius” (EACOOP) assistiren a la conferència Aprenentatge cooperatiu en acció: estratègies que funcionen a l'aula impartida per la professora Nancy A. Madden. És presidenta i cofundadora de Succes for All, investigadora i creadora de programes educatius diversos, professora del Center for Research and Reform in Education de la School of Education, a la Johns Hopkins University i també de l'Institute for Effective Educations a la University of York.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada